Alla inlägg under augusti 2007

Av Mari-Louise - 31 augusti 2007 10:28

...som en ny vår för Millis.

Den härliga bilden har jag lånat av Eva. Tack vännen!


Efter många års (läs 8) väntan har jag äntligen fått kognitiv beteendeterapi (KBT).

Jag har ju varit sjuk länge nu och under den tiden utvecklat en hel mängd av fobier, eftersom jag har undvikit situationer, som har gett mig ångest.

Under de här åren har jag provat på en hel mängd alternativa behandlingsmetoder med varierande resultat. Periodvis har jag mått riktigt bra och känt att jag har varit "på gång", men så har jag pressat mig för hårt och ramlat ner igen.

Jag hoppas innerligt att det är annorlunda den här gången. Tre gånger har min terapeut varit hemma hos mig nu och jag känner mig mer och mer peppad för varje gång. Jag håller framförallt på att lära mig att vara nöjd med mig själv och det jag presterar...inte helt lätt, men det går bättre och bättre.

Den här terapin innebär en hel del träning. Jag utökar min "säkerhetszon" mer och mer och jag tränar mig på att våga möta ångesten utan att fly.


Förr mediterade jag mycket och det har jag bestämt mig för att börja med igen.


Att jag har bestämt mig för att satsa mer på mig själv och mitt tillfrisknande gör att jag inte kommer att ha så mycket tid att sitta vid datorn.  Om det dröjer lite längre mellan gångerna jag är inne och hälsar på er mina vänner, så vet ni varför...men en liten stund vid datorn kommer det säkert att bli varje dag;)


Ha det så gott alla snälla, goa och kram på er!


Av Mari-Louise - 30 augusti 2007 19:48

Jag lovade BLomst att jag skulle beskriva vad kålpudding är för nåt.

Kålpudding

Ingredienser:Beräknat för 4 portioner3/4 st kålhuvud2 msk sirap 1/2 msk ättika, 12%  salt och peppar Färs:2 st gula lökar , finhackade 1 dl ris, kokt 1 st ägg2 dl mjölk500 g blandfärs 1 msk sirap salt och peppar 
 

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka kålen i grova bitar. Bryn kålen, lite i taget, till dess att den mjuknat och fått en gyllenbrun färg. Smaksätt med sirap, ättika, salt och peppar.

Blanda ihop löken, riset, ägget, mjölken och färsen till en smet. Smaksätt med salt, peppar och sirap.

Lägg hälften av kålen i botten på en ugnsfast form. Lägg färsen i ett lager ovanpå och avsluta med att lägga resten av kålen överst. Låt kålpuddingen bakas i ugnen i ca 50-60 minuter. Kontrollera med en kniv att färsen är fast.

Servera med lingon som tillbehör.



Bilden och receptet har jag lånat på SVT. Det är Tina Nordströms recept.

Själv följer jag sällan recept när jag lagar mat, så jag kan inte riktigt beskriva hur jag gör min kålpudding...blir lite olika variationer varje gång, men huvudingredienserna är desamma;)

 Vi brukar alltid äta kålpuddingen med kokt potatis och brun sås...och så lingon och gurka förstås. Mums!!!

Av Mari-Louise - 30 augusti 2007 18:43


Den här fina skyddsängeln delar Ruth med sig av. Tack snälla!


Av Mari-Louise - 29 augusti 2007 15:03

Den här underbara Tiffany-ängeln fick jag hem i måndags.

 Nu hänger den i vardagsrumsfönstret och är sååå vacker när solen

skiner på den...får ta ett kort och lägga in här nästa gång det är soligt.

Jag har köpt den av Louise.


Bilderna här under har jag lånat på hennes hemsida...



 ...gå gärna in där och titta, så får ni se mer av allt fint hon gör.









Av Mari-Louise - 28 augusti 2007 10:21

Jag har blivit utmanad av Vita, Skogsfrun ,Eva och Jenn.


(*) Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv.

(*) Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor.

(*) I slutet av inlägget skriver du 8 personer.


  • Jag har lätt för att skratta.
  • Jag är vänsterhänt.
  • Jag samlar på änglar.
  • Jag tycker om att baka och laga mat.
  • Jag är bra på att lyssna.
  • Jag har lätt för att skjuta upp saker.
  • Jag älskar broccoli.
  • Jag lyssnar gärna på Enya och ERA.

Jag tror att de flesta av mina bloggvänner redan har fått utamingen, så om det är nån/några, som inte har det, berätta gärna åtta saker om er själva.

Av Mari-Louise - 27 augusti 2007 11:00

trött och kroppen värker, men jag känner mig ändå nöjd med min helg. Jag vet att många av er känner igen sig i det här att man får betala efteråt när man har varit "i farten" lite extra, men ibland känns det faktiskt, som om det är värt det.

 Vi har gäster från Dalarna och de och den övriga familjen har varit iväg och fiskat kräftor inatt.

Nu ska jag vila mig en stund, så att jag orkar göra kålpudding sen.


Ha det gott!

Av Mari-Louise - 26 augusti 2007 19:35

...att sitta vid datorn nån längre stund och det är ju positivt, tycker jag;)


Hoppas att ni har haft en bra dag mina vänner!


Kram på er!

Av Mari-Louise - 25 augusti 2007 15:20

...och låter symaskinen vila en stund;)

Jag syr köksgardiner och stolsdynor till mamma.


Hoppas att ni alla har en trevlig lördag!



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards